فقه قرائت  عنوان کلان پروژه      فقه قرائت 
مجری :     محمد صادق یوسفی مقدم 
ناظر :     علی اسلامی –شهیدی 
پژوهشکده :    فرهنگ و معارف قرآن 
گروه پژوهشی:      مطالعات تطبیقی 
خروجی :     کتاب جلد اول 
تاریخ شروع :    1390
تاریخ اتمام :    ادامه دارد 

                                                                 
خلاصه ی کلان پروژه : 
هر چند وظیفه مسلمانان اندیشیدن و پند گرفتن از قرآن مجید (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ) و پیشی گرفتن از دیگران در عمل به آن است، (اللَّه اللَّه فِي الْقُرْآنِ فَلَا يَسْبِقُكُمْ إِلَى الْعَمَلِ بِه أَحَدٌ غَيْرُكُمْ) ولی اهمیت قرائت قرآن نیز تا آنجاست که خداوند در سوره مزمل دو بار فرمان مى‏دهد هر چه می توانید قرآن قرائت كنید (فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ... فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ...) افزون بر آن، سوره مبارکه مُزَّمِّل‏که سومين سوره  نازل شده بر پیامبر(ص) است، امر به قرائت را در کنار امر به نماز، زکات و قرض الحسنه و مقدم بر آنها آورده است، (... فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَنا...) واین نشانی دیگر از اهتمام قرآن به امر قرائت است.
پيامبر اعظم(ص) و صحابه آن حضرت نیز اهميت فراوانی به قرائت صحيح قرآن می دادند، در این میان برخي از صحابه برتري خاصي در زمينه قرائت كسب كرده و به امتياز مرجعيت تعليم و تصحيح قرائت ديگران دست يافتند، آنان به ترتيب جايگاه، عبارت‌اند از علي بن ابي طالب(ع)، عبدالله بن مسعود، أُبي بن كعب، ابوالدرداء و زيد بن ثابت. ذهبی در معرفه القراء الکبار، آنان را هفت نفر معرفی نموده و عثمان بن عفان و ابوموسي اشعري را افزوده است.  در کامل ابن اثیر  و التمهید فی علوم القرآن،  نام مقداد بن اسود نیز افزوده شده است.
این اهتمام سبب شد تا قرائت به عنوان میراث نبوی مطرح و در طول قرن ها ابعاد مختلف آن واکاوی و در رابطه با آن دانشهاى گوناگون پدید آید و درباره آن تألیفات گسترده ای از نثر و نظم، تدوین شود.
افزون بر آن نقش قرائت در درک معنا، بویژه قرائت صحیح و مطابق احکام و قواعد  مانند حفظ کردن و درست‏نويسى بسیار مهم و پايه‏ صحيح براى صیانت از قرآن کریم است. یلد آور می شود که ادامه پروژه در قالب اختلاف قرائات و آداب قرائت در حال تدوین است.


 
منبع: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
کلمات کليدي
کلان پروژه ها, کلان پروژه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 868
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما